Do przeczytania w 8 min.

Jak skutecznie promować posty na Facebooku?

Skuteczne promowanie postów na Facebooku wcale nie jest takie łatwe, jak się każdemu wydaje. Niestety, wiele osób robi to w zły sposób, przez co ich wyniki są bardzo słabe i to powoduje, że zniechęcają się do tej formy reklamy w internecie.

O tym dlaczego warto, czego unikać i jak poprawnie promować posty – dowiesz się z tego wpisu!

Spis treści:

[Artykuł zaktualizowany: 04.04.2022]

Dlaczego warto promować posty na Facebooku?

Prowadząc profil na Facebooku pewnie już dawno zauważyłeś, że Twoje zasięgi organiczne są bardzo słabe. Powodów tego może być wiele jak chociażby taki, że Twoje posty są mało ciekawe i Facebook postanowił je pokazywać mniejszej liczbie osób.

Jednakże najczęściej, słaby zasięg jest wynikiem samej polityki portalu społecznościowego Facebook. Z obserwacji osób, które zajmują się obsługą fanpage-y wynika, że im większa jest liczba Twoich fanów na stronie, tym do mniejszego procentu tych osób docierasz z publikowaną treścią. Co jest powodem? Po prostu – Facebook chce zarobić;)

Oczywiście, zdarzają się przypadki, w których posty docierają do znacznie większej liczby osób, niżeli liczy sobie sam fanpage, na którym takie wpisy są publikowane – ale powiedzmy Sobie szczerze jest to bardzo rzadko spotykana sytuacja.

Zazwyczaj takie fanpage są o tematyce dosyć mocno klikanej jak śmieszne filmiki, memy czy sentencje życiowe. Czyli tak naprawdę rzeczy, którymi chętnie się dzielimy ze swoimi znajomymi. Fanpage małych lokalnych firm lub mało znanych sklepów, raczej na duże organiczne zasięgi nie mają co liczyć i muszą inwestować w promowanie swoich postów – to konieczne, by dotrzeć do potencjalnych klientów.

Jak NIE promować postów na Facebooku?

Jest bardzo duża liczba osób, która promuje swoje posty w jeden z najgorszych sposobów do tego stworzonych przez Facebooka – aczkolwiek zdarzają się i takie sytuacje, że promowany post w taki sposób osiąga satysfakcjonujące efekty, mimo wszystko nie polecam.

Mowa tutaj o promowaniu postów z poziomu fanpage, klikając w niebieski przycisk znajdujący się tuż pod postem “Promuj post”. Jest to najczęstszy błąd (nie tylko początkujących), jaki spotykam wśród klientów, z którymi mam przyjemność nawiązać współpracę.

Zdecydowanie odradzam klikanie przycisku "Promuj post" znajdującego się postami publikowanymi na fanpage

Promowanie postów w ten sposób jest bardzo mało efektywne i znacznie ogranicza dostępne opcje, które Facebook nam oferuje. Nie skorzystasz z żadnych zaawansowanych opcji optymalizacji, dobierania miejsc, w których reklama ma się wyświetlać. Nie ustawisz, w jakie dni i w jakie godziny ma działać. A to tylko część możliwości, które Cię omijają.

Owszem, zachęcający tekst wyświetlany pod postem, który komunikuje nam możliwość zwiększenie liczby polubień, komentarzy i udostępnień jest bardzo atrakcyjny. Dodatkowo cały proces tworzenia takiej reklamy przy pomocy przycisku “Promuj post” jest bardzo wygodny i łatwy – za łatwy;)

Na szczęście istnieje inny sposób na promowanie postów – dużo skuteczniejszy i pozwalający nam na skorzystanie z całego wachlarzu możliwości reklamowania się na Facebooku.

Jak skutecznie promować posty na Facebooku – krok po kroku

Teraz przejdźmy do poprawnego promowania postów na Facebooku. Załóżmy, że chcesz zwiększyć liczbę reakcji, komentarzy i udostępnień na Facebooku – czyli to, co oferuje nam komunikat wyświetlany pod postem na fanpage-u.

Wykorzystaj do tego celu Menedżera Reklam! Kliknij w prawym górnym rogu ikonkę menu (9 kółek ułożonych w kształcie kwadratu) – pojawi się menu. Następnie z dostępnych opcji w sekcji Utwórz wybierz “Reklama”.

Z menu na profilu prywatnym wybierz Reklama - to tutaj będziesz mógł skutecznie tworzyć efektywne reklamy i promować posty publikowane na fanpage.

Pojawią Ci się dostępne cele marketingowe, spośród nich wybierz “Aktywność”. U dołu strony pojawią Ci się dodatkowe opcje jak; aktywność dotycząca postu, polubienia strony i reakcje na wydarzenia.

Aby zwiększyć zaangażowanie pod postami wybierz cel Aktywność dotycząca posta

Nas interesuje opcja “Aktywność dotycząca posta” – zaznacz tą opcję klikając na nią, nadaj nazwę kampanii i przejdź do następnego etapu tworzenia kampanii promującej post.

Kolejnym etapem jest “Zestaw reklam” – pominę pewne mało znaczące rzeczy jak nazwa zestawu. Lokalizacja powinna być domyślnie zaznaczona “Polska”, wiek 18 – 65+ i płeć – wszyscy. Możesz te opcje zmienić według własnego uznania. Następnie jest sekcja “Szczegółowe opcje targetowania” – ale to również pominiemy na obecnym etapie. Na blogu znajdziesz inny artykuł dotyczący targetowania.

W sekcji “Połączenia” wybierasz Strony na Facebooku -> Osoby, które lubią tę stronę. W polu poniżej wybierasz swój fanpage.

Edytując połączenie w Zestawie Reklam będziesz mógł skierować reklamę tylko do fanów fanpage

Edytuj umiejscowienie swojego postu. Jeżeli zależy Ci na aktywności pod postami na Facebooku w sekcji “Umiejscowienia” wybierz “Edytuj umiejscowienia” i zaznacz tylko Kanał aktualności – resztę odznacz. Instagram może w dużej mierzy “pożreć” budżet ponieważ jest to kanał gdzie aktywność użytkowników jest dużo razy większa niż na Facebooku.

Wyklucz w umiejscowieniach wszystkie inne dostępne opcje oprócz Kanał Aktualności na Facebooku - tylko tak skuteczniej zwiększysz liczbę aktywności pod postem w postaci lajków i komentarzy

Krótkie wyjaśnienie, dlaczego każę odznaczyć inne miejsca wyświetlania reklamy. Przyczyna jest bardzo prosta – najwięcej reakcji użytkownicy pozostawiają na swoim newsfeedzie (tablicy). Reklama wyświetlana gdzieś w prawej kolumnie jest dobra dla budowania zasięgu, ale zwiększyć liczbę reakcji pod postami się nie uda – to samo i w Messengerze.

Przechodzimy teraz do skecji “Budżet i harmonogram”. Jest bo bardzo ważna sekcja, ponieważ to właśnie tutaj będzie określać koszt naszej inwestycji, jaki chcielibyśmy ponieść na promocje naszego postu. To czy wybierzesz budżet dzienny, czy całkowity zależy od Ciebie – tak samo jak kwota jaką chcesz przeznaczyć.

Możesz też ustawić datę rozpoczęcia i zakończenia publikacji lub pozostawić wyświetlanie reklamy przez cały czas lub też do wyczerpania całego budżetu – możliwości jak widzisz jest kilka. Ja osobiście wolę wybierać budżet całkowity (z góry wiem ile będzie mnie to kosztować) oraz wyznaczam datę rozpoczęcia i zakończenia wyświetlania reklamy.

Ustaw budżet reklamowy dla swojej reklamy na Facebooku

Następnie optymalizujemy reklamę pod kątem aktywności pod postem i wybieramy Strategie Składania Ofert. Tutaj możesz ustawić limit oferty lub zdać się na Facebooku, który samemu dobierze odpowiednią stawkę.

Jeżeli wybierasz tę pierwszą opcję z limitem za aktywność, to proponuje wpisać tam kwotę 2-3 razy większą niż domyślnie się wyświetli. Dlaczego każesz mi tak dużo płacić? Nie chodzi tutaj o to, że zapłacisz tyle za każda aktywność (aczkolwiek jest takie ryzyko), bardziej zależy nam na tym, by dać Facebookowi możliwość lepszego licytowania stawek – większe prawdopodobieństwo uzyskania zadowalającego efektu. Przy małej stawce istnieje obawa, że będzie za niska i wydasz budżet nie uzyskując żadnej aktywności.

Z doświadczenia mojego, jak i wielu innych menedżerów kont na Facebooku wynika, że często dużo mniej zapłacisz za aktywność niż proponowałeś w limicie.

Resztę opcji pozostawiasz bez zmian (chyba że chcesz je zmienić) i klikasz “Kontynuuj”. Zostaniesz przeniesiony do ostatniego etapu tworzenie reklamy na Facebooku, gdzie wybierzesz post, który ma być promowany.

Wybierz post do promowania lub utwórz nowy od zera

Pamiętaj, aby reklama były zgodna z zasadami publikowanych treści na Facebooku – w innym przypadku Twoja reklama może zostać odrzucona.

I tyle tak naprawdę jeżeli chodzi o promowanie postu na Facebooku w bardziej skuteczny sposób, niż ten proponowany na fanpage-u. Dzięki takiej promocji posta masz większą kontrolę nad tym jak wydawany jest Twój budżet i w każdym momencie może korygować reklamę – aczkolwiek odradzam zbyt częste modyfikacje.

Jest to bardzo podstawowa metoda konfiguracji reklamy na Facebooku skierowanej do fanów Twojego fanpage-a. Z biegiem czasu, gdy zaczniesz poznawać inne metody tworzenie reklamy jak np. praca na niestandardowych grupach odbiorców, uda Ci się tworzyć jeszcze bardziej skuteczne reklamy.

Mam nadzieję, że wpis się przyda.

Warto doczytać:

  1. Jak zacząć reklamować się na Facebooku? Reklama na Facebooku dla początkujących [Poradnik krok po kroku] – dowiedź się jak krok po kroku uruchomić swoją pierwszą kampanię reklamową na Facebooku
  2. Jak utworzyć Menadżera Reklamy na Facebooku i go poprawnie skonfigurować? – chcesz się skutecznie reklamować na Facebooku? Musisz stworzyć Menadżer Reklamy, w którym będziesz tworzyć kampanie
  3. Cele reklamowe na Facebooku – co musisz o nich wiedzieć i jak z nich korzystać? – cele reklamowe, które wybieramy na Facebooku to ważny element kampanii, dlatego warto dowiedzieć się jak z nich korzystać

Dominik Zych

Od 2011 roku jestem związany z marketingiem internetowym. Zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych Facebook Ads, Google Ads i pozycjonowaniem SEO. Jestem właścicielem agencji marketingowej Webmast Digital pomagającej małym i średnim firmom efektywnie reklamować się w internecie oraz twórcą bloga MalyMarketing.pl